drukuj

Kiedy tramwaj pojedzie na Bielany?

Tramwaj na Bielany

fot. sxc.hu

Fot. redakcja

Możliwe że już w listopadzie zostanie zaprojektowana trasa tramwajowa na Bielany.

O kontrakt na budowę linii do kampusu uniwersyteckiego walczy czterech wykonawców. Składy dotrą tam dokładnie za trzy lata. Najtańsza oferta - warszawskiego Budimeksu opiewa na 47 mln zł.

57 mln zł - tyle na budowę nowej linii zaplanował magistrat. Najniższa oferta w przetargu na to zadanie jest o 10 mln zł niższa. Złożył ją warszawski Budimex. Kolejne propozycje są już znacznie droższe: konsorcjum, na czele którego stoi Elektorobudowa zażądało ponad 66 mln zł, a grupa firm, której lideruje Torpol - 67 mln zł. Najwyżej inwestycję - ponad 73 mln zł - wyceniło konsorcjum pod przewodnictwem firmy ZUE z Krakowa. - W tej chwili trwa weryfikacja ofert - mówi Marcin Kowallek, dyrektor wydziału gospodarki komunalnej magistratu. - Chcemy rozstrzygnąć przetarg do końca tego miesiąca. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, umowa z wykonawcą zostanie podpisana w październiku.

Zwycięzca przetargu najpierw zajmie się projektowaniem nowej linii tramwajowej, a następnie układaniem torowiska. Roboty mają się zacząć w przyszłym roku. Trasa ma biec od skrzyżowania ul. Bema z Sienkiewicza przez ul. Sienkiewicza, Gagarina do pętli na Szosie Okrężnej. Powstaną przy niej przystanki: „Fałata”, „Od Nowa”, „Akademiki”, „Rektorat UMK”, „Okrężna”. W planach jest też przebudowa postoju przy ul. Sienkiewicza, a także przy Cinema City. W ramach zadania na al. Solidarności powstanie też platforma przesiadkowa tramwaj-autobus. W przyszłości „jedynka”, czyli tramwajowa trasa średnicowa, będzie biec od pętli przy ul. Olimpijskiej, przez Skarpę, Rubinkowo, Jakubskie, starówkę, a następnie po torach na al. Solidarności i dalej Czerwoną Drogą, Kraszewskiego w kierunku Bielan. W planach jest również modernizacja trakcji na ul. Broniewskiego, a także ustawienie sygnalizacji świetlnych na skrzyżowaniach Sienkiewicza i Gagarina oraz Bema i Broniewskiego.

Kiedy studenci dojadą do kampusu uniwersyteckiego? Pierwsze składy ruszą tam dokładnie za trzy lata. Budowa linii na Bielany to tylko jeden z podprojektów programu „Rozwój sieci komunikacji tramwajowej w Toruniu w latach 2007-2013”, który został oszacowany na 84 mln zł (unijna dotacja z Regionalnego Programu Operacyjnego ma wynieść 42 mln zł).

Magistrat planuje też uruchomić nowoczesny system informujący pasażerów o rzeczywistym czasie przyjazdu tramwaju, wprowadzić zieloną falę dla składów, by skrócić czas przejazdu z ul. Olimpijskiej na pl. Teatralny, a także zmodernizować 18 wagonów. Poza tym perony zostaną przystosowane do obsługi tramwajów niskopodłogowych. Te miasto zamierza kupić w ramach programu szybkiej kolei metropolitalnej „BiT City”.

Zdjęcia

  • Tramwaj na Bielany
Torunianin urodzony w Olsztynie. 12 lat temu przyjechał do Torunia. Od siedmiu lat piewca Rubinkowa. Miłośnik architektury modernistycznej i więcej »
Wojciech Giedrys
Autor:Wojciech Giedrys

Zaloguj się lub utwórz konto, by oceniać

Komentarze Zaloguj się lub utwórz konto, by odpowiadać